Sunday 14 September 2008

NISFU RAMADHAN

Renungan di pertengahan Ramadhan....
Saya mestilah muslim pada beribadat......

Maksud firman Allah - Adz Dzaariyaat 56-57

`Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah Ku.Aku sesekali tidak menghendaki rezeki sedikit pun dari mereka dan tidak menghendaki supaya mereka memberi Aku makan`

1- Ibadat yang saya lakukan haruslah merupakan ibadat yang khusyuk.Dapat merasakan perhubungan dengan Allah dan kelazatan ibadat yang khusyuk itu.Rasul SAW bersabda `Berapa banyak orang yang berpuasa sedangkan mereka sebahagianya sekadar mendapat rasa lapar dan dahaga` diriwayat oleh An Nasa`i dan Ibn Majah daripada Abu Hurairah..

2- Sewaktu melakukan ibadat saya haruslah menghadirkan diri dan hati serta membebaskan diri dari ingatan kepada urusan keduniaan seperti sabda Rasul SAW `Allah tidak melihat solat lelaki yang tidak menghadirkan hatinya bersama badannya`

3- Dalam melakukan ibadah saya mestilah merasa tamak yang tidak bercukupan dan tidak merasa kenyang.

Renungan dari kitab tulisan Fathi Yakan


No comments: